زمان شروع اعتکاف
زمان شروع اعتکاف



زیارت امام حسین(ع)
خواندن نماز سلمان :

10رکعت (در هر رکعت، سوره حمد و سوره توحیدو کافرون 3بار) بخوانید و بعد از سلام، دستها را بسوی آسمان بلند کنید و بگویید:

«لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یحْیی وَ یمِیتُ وَ هُوَ حَی لا یمُوتُ بِیدِهِ الْخَیرُ وَ هُوَ عَلَی کُلِّ شَی‏ءٍ قَدِیرٌ إِلَها وَاحِدا أَحَدا صَمَدا فَرْدا، لَمْ یتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا»

خواندن چهار رکعت نماز:

دو تا دو رکعتی خوانده شود و بعد از سلام گفته شود:

" اَللّهُمَّ یا مُذِلَّ کلِّ جَبّارٍ؛ وَ یا مُعِزَّ الْمُؤْمِنینَ اَنْتَ کهْفی حینَ تُعْیینِی الْمَذاهِبُ؛ وَ اَنْتَ بارِئُ خَلْقی رَحْمَةً بی وَ قَدْ کنْتَ عَنْ خَلْقی غَنِیاً وَ لَوْ لارَحْمَتُک لَکنْتُ مِنَ الْهالِکینَ وَ اَنْتَ مُؤَیدی بِالنَّصْرِ عَلی اَعْداَّئی وَ لَوْ لانَصْرُک اِیای لَکنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحینَ یا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ مَعادِنِها وَ مُنْشِئَ الْبَرَکةِ مِنْ مَواضِعِها یا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَالرِّفْعَةِ فَاَوْلِیاَّؤُهُ بِعِزِّهِ یتَعَزَّزُونَ وَ یا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوک نیرَ الْمَذَلَّةِ عَلی اَعْناقِهِمْ فَهُمْ مِنْ سَطَواتِهِ خاَّئِفُونَ اَسئَلُک بِکینُونِیتِک الَّتِی اشْتَقَقْتَها مِنْ کبْرِیاَّئِک وَ اَسئَلُک بِکبْرِیاَّئِک الَّتِی اشْتَقَقْتَها مِنْ عِزَّتِک وَ اَسئَلُک بِعِزَّتِک الَّتِی اسْتَوَیتَ بِها عَلی عَرْشِک فَخَلَقْتَ بِها جَمیعَ خَلْقِک فَهُمْ لَک مُذْعِنُونَ اَنْ تُصَلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیتِهِ."

انجام اعمال ام داود

عمل امّ داود برای برآمدن حاجات و برطرف شدن غصه ها و دفع ظلم ظالمان مؤثّر است.

بهترین زمان اعتکاف

دیگر اعمال اعتکاف
معتکف باید با ایمان ، عقل، نیت قربت (وقت نیت قبل از اذان صبح)، روزه دار باشد، اعتکاف کمتر از سه روز نباشد، محل اعتکاف آن در مسجد چهار گانه یا مسجد جامع باشد، اجازه شوهر نسبت به زن و اجازه پدر نسبت به فرزند لازم بوده و از محل اعتکاف خارج نشود.

قرائت قرآن کریم
قرائت قرآن کریم از دیگر اعمال اعتکاف است.

پیامبر اکرم (ص) درباره قرائت قرآن می گویند:

«ای سلمان هنگامی که مؤمن قرآن تلاوت می کند، خداوند درهای رحمت را به سوی او می گشاید.» و به راستی که چیزی بعد از فراگیری علم در پیشگاه خداوند، محبوبتر از قرائت قرآن نیست و بزرگوارترین بندگان در پیشگاه خداوند بعد از پیامبر و علما، حاملان قرآن هستند.

خواندن صد مرتبه حمد و توحید، ده مرتبه آیةالکرسی، قرائت سوره های انعام، بنی اسرائیل، کهف، لقمان، یس، صافات، فصلت، شورا، دخان، فتح، واقعه، ملک، قلم و انشقاق تا آخر قرآن در اعتکاف ثواب بسیاری دارد.

نماز جماعت:

بهتر است همه نمازهای واجب به جماعت خوانده شود و اگر مردم رضایت داشته باشند از امام جماعت بخواهند که سجده‏ها، رکوع ها و قنوتها را طولانی کند.

خوردن و آشامیدن:

از پرخوری پرهیز کرده و به میزانی تناول کنید که حال عبادت داشته باشید.

توبه و استغفار

توبه و استغفار آخرین عمل از اعمال اعتکاف است و اگر گناهی از تو سر زد به دنبال آن از خدای متعال طلب مغفرت بنما و اظهار پشیمانی کن و تصمیم بگیر که هرگز به آن گناه باز نگردی.

نماز شب

نماز شب با فضیلت ترین عبادات است و خداوند نماز شب را بر حضرت محمد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) واجب ساخته است.

اقامه نمازهای مستحبی:

در این ایام نماز های مستحبی مانند نوافل را به جا آورید.

چهار رکعت نماز پس از نماز مغرب و دو رکعت نماز نشسته پس از نماز عشاء دو رکعت قبل از نماز صبح، هشت رکعت قبل از اذان ظهر و هشت رکعت قبل از نماز عصر و 11 رکعت نماز از نیمه شب تا قبل از طلوع فجر که نافله و نماز شب است، این نمازها به صورت دو رکعتی خوانده می‏شوند.

نمازهای اعتکاف

معتکف باید محرّمات اعتکاف را ترک نماید.

آنچه ارتکاب آنها اعتکاف را باطل می کند، عبارتند از :
بوی خوش.
جماع و آمیزش با همسر.
استمناء و لمس و بوسیدن از روی شهوت (بنا بر احتیاط واجب).
ممارات و مجادله کردن.
خرید و فروش.
آثار بطلان اعتکاف
اگر اعتکاف باطل شده، واجب معیّن باشد، قضای آن، و اگر غیر معیّن باشد، اعاده آن واجب است.
اگر اعتکاف مستحب باشد و پس از گذشت دو روز باطل شود، بنابر قول به وجوب اعتکاف مستحبی بعد از گذشت دو روز، قضای آن واجب است.
باطل کردن اعتکاف واجب به وسیلۀ آمیزش، حتی در شب، موجب ثبوت کفّاره است ، کفّارۀ آن روزۀ ماه رمضان یعنی آزادکردن برده یا دو ماه روزه گرفتن و یا اطعام شصت فقیر است.
اگر اعتکاف در روزۀ ماه رمضان یا قضای روزۀ ماه رمضان پس از زوال به سبب جماع کردن باطل شود، دو کفّاره ثابت می گردد؛ یکی برای باطل کردن اعتکاف و دیگری برای باطل کردن روزه
خروج از محل اعتکاف
خروج از محلّ اعتکاف برای ضروراتی که چاره ای از آن نیست، مثل توالت کردن، جایز است
خروج از مسجد برای غسل جنابت جایز بلکه واجب است.
خروج بانوان برای انجام غسل استحاضه جایز است.
خروج از محلّ اعتکاف برای وضوی نماز واجبِ اداء، جایز است
اگر فرد معتکف بتواند در مسجد وضو بگیرد ، نمی تواند به خارج از مسجد برای وضو گرفتن برود.
خروج از محلّ اعتکاف برای غسل های مستحبی مثل غسل جمعه یا غسل اعمال «اُمّ داوود» و همچنین برای وضوی مستحبی، محلّ اشکال است.
خروج فرد معتکف برای شرکت در نماز جماعتی که خارج از محلّ اعتکاف برگزار می شود، بنا بر احتیاط واجب، جایز نیست.
خروج معتکف از مسجد برای آوردن وسایل مورد احتیاجش جایز نیست.
معتکف برای شرکت در امتحانات دبیرستان یا دانشگاه یا حوزه می تواند دوساعت از محل اعتکاف خارج شود.
اگر معتکف برای انجام کار ضروری از مسجد خارج شود اما مدّت خروجش طولانی گردد و اعتکاف از بین برود، اعتکافش باطل است.
اگر معتکف از روی فراموشی از مسجد خارج شود، اعتکاف باطل می شود.
مسائل متفرقه اعتکاف
انسان می تواند از آغاز هنگام نیتِ اعتکاف در غیر اعتکافِ واجبِ معین شرط کند که اگر مشکلی پیش آمد اعتکاف را رها کند.
در اعتکاف، بلوغ شرط نیست و اعتکافِ بچه ممیّز هم صحیح است.
اگر زنی که معتکف شده است بعد از اتمام روز دوّم اعتکاف، حائض شود واجب است فوراً از مسجد خارج شود و قضاء اعتکاف بر او بنا بر احتیاط واجب لازم می باشد.

منبع : نمناک


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : admin
تاریخ : دو شنبه 3 شهريور 1399
زمان : 15:4


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.